සංචරණයේ ඉතිහාසය
සංචාරක ව්යාපාරය අද වන විට ලොව පුරා ජනප්රිය මෙන්ම ලෝක ව්යාප්ත ක්රියාකාරකමක් බවට පත්ව ඇත. මෙය දියුණු රටවල සමාජ කටයුත්තක් ලෙසත්, දියුණු වෙමින් පවත්නා රටවල ප්රධාන ආර්ථික කටයුත්තක් ලෙසත් ක්රියාත්මක වේ. පෙර ලිපියේදී සංචරණය යන්න හඳුන්වා දුන් අතර. මෙම ලිපිය ඔස්සේ සංචරණය යන්නෙහි නැත්නම් සංචාරක ව්යාපාරයෙහි ආරම්භය හා විකාශනය පිළිබඳව අවධානය යොමු කරමු.
මෙම සංචාරක ව්යාපාරය ප්රධාන වශයෙන් යුග 04ක් ඔස්සේ විකාශනයක් වී ඇති බව හඳුනාගත හැකි ය. ඒවා නම්
- 18 වන සියවසට පෙර යුගය
- රෝම යුගය
- 18 වන සියවස
- 19 වන සියවස හෙවත් නූතන යුගය
18 වන සියවසට පෙර යුගය ගත් විට මෙය මිනිසාගේ ආරම්භක කාලවකවානුවක් වෙත් දිව යයි. ඒ අනුව මෙම යුගයේ දී ප්රාථමික හා අවිධිමත් සංචරණයක් සිදුවූ අතර විනෝදය උදෙසාා සංචාරය කර ඇත. කුතුහලය යන්න ද මීට හේතු වී ඇත.
අනතුරුව අප්රිකාවේ දී මානවයාගේ ආරම්භයත් සමඟ නයිල් ගඟ දිගේ ගමන් කරමින් ශිෂ්ඨාචාර ගොඩනගා ගෙන ඇති අතර ඒ අනුව මෙසපොතේමියානු ශිෂ්ඨාචාරය ප්රථමයෙන් නිර්මාණය විණි. මෙලෙස ශිෂ්ඨාචාරගතවීමත් සමඟ මානව ජීවිත ක්රම ක්රමයෙන් වර්ධනය වූ අතර රෝදය හා කාසි ආදිය සොයාගැනීම හා නිර්මාණය කිරීම සංචරණයේ විශේෂ අවස්ථාවක් ලෙස හඳුනාගත හැකිය. ඒ අනුව යමින් ඊජිප්තු ශිෂ්ඨාචාර යුගය වන විට යම් දියුණු තත්ත්වයකට පැමිණි සන්චරණය යන්න එකලදී විනෝදාස්වාදය උදෙසා මෙන් ම වානිජමය , වන්දනාමාන හෝ වෙනත් කටයුතු අරමුණු කොටගෙන සිදුකොට ඇත.
මෙලෙස පවත එම ආ සංචරණය තුළ රෝම යුගයේදී එක් දින සංචාරයන් සිදුකර ඇති බවට ඉතිහාසය සාක්ෂි දරයි. ඒ අනුව මෙකල උත්සව, සැණකෙළි, ක්රීඩා හා විනෝදාත්මක අවස්ථා ආදිය අරමුණු කොටගෙන සංචරණයේ යෙදී ඇත. මෙම කාලවකවානුවේ නවාතැන් හා ප්රවාහන පහසුකම් උදෙසා සුළු වශයෙන් ඉල්ලුමක්ද තිබී ඇත.
18 වන සියවස වන විට අධ්යාපනය අරමුණු කොට ගනිමින් යුරෝපීය ඉහළ පැලැන්තියේ තරුණයින් සංචාරයේ යෙදී ඇති අතර එය 'මහා සංචාරය හෙවත් ගාම්භීර සංචාරය' ලෙස හඳුන්වයි. මීට අමතරව ඥාති හිතමිත්රාදීන් බැලීමට යාම අරමුණු කොට ගෙන ද පිරිස් සංචරණයේ යෙදී ඇති අතර මෙය කාර්මික විප්ලවයත් සමඟ වර්ධනය වූවක් වශයෙන් දැක්විය හැකිය.
19 වන සියවස වන විට සංචාරක ව්යාපාරයේ සිදුවූ ප්රබෝධය හේතුවෙන් නූතන සංචරණය යනුවෙන්ද නම් කළ අතර මෙකල එනම් 19 වන සියවස මැද භාගය වන විට 'තෝමස් කුක්' නමැති පුද්ගලයාගේ මූලිකත්වයෙන් සංවිධානාත්මක සංචරණය ඇති විය. ඒ 1865 යුරෝපය වටා සිදුකරන ලද ජාත්යන්තර සංචරණයේ ප්රතිඵලයක් වශයෙනි. මෙම අවධිය වන විට සංචරණය කිරීමේ අරමුණ වෙනස්ව පෞද්ගලික වුවමනාවන් තෘප්ත කර ගැනීමට ද, අනුකරණයක් / ආකර්ෂණයක් ලෙස ද, ව්යාපාරික, ආගමික, ගවේෂණ ආදී දෑ අරමුණු කොට ගෙන ද සංචරනයේ යෙදී ඇත.
මේ අනුව බැලූ කල වර්තමානය වෙන විට සංචාරකයන් සංචලනය කිරීමයි විවිධ හේතු දැක්විය හැකි නිදසුනක් ලෙස සංස්කෘතික උරුම නැරඹීම නව අතකින් ලබා ගැනීම ක්රීඩා අධ්යාපන ආගමික ස්වාකාර ආදී ද ඒ අතරින් මූලික වේ. ඒ අනුව,
- සංස්කෘතික සංචරණය
- ක්රීඩා සංචරණය
- ත්රාසජනක සංචරණය
- වෛද්ය සංචරණය........ ආදී සංචාරක ව්යාපාර පැතිකඩයන් ව්යාප්ත වී ඇත. එමෙන්ම එම අංශ හරහා සංචාරක ව්යාපාරය විශාල දියුණුවක්ද ලබා ඇති අතර, ජාත්යන්තර කර්මාන්ත අතුරින් තුන්වෙනුවට වැදගත්ම කර්මාන්තය ලෙසද සංචාරක ව්යාපාරය හඳුනාගත හැකිය.
Nice one
ReplyDelete